
Mathieu Kleyebe Abonnenc
Mathieu Kleyebe Abonnenc creëert met verschillende media, objecten en onderzoeksmethoden om zo veronachtzaamde domeinen en de problemen van de (post)koloniale geschiedenis te onderzoeken. Het vergeten, de exploitatie en de gewelddadigheid van die verhalen liggen aan de basis van projecten die een kruising zijn van getuigenissen, officiële feiten en fictie. In the Womb of the Glass Ship werd bedacht in het verlengde van zijn recente werken rond de Guyaanse auteur Wilson Harris (Guyana, 1921-2018) en van een reeks tentoonstellingen in Frankrijk en Duitsland. Het wordt in La Loge voorgesteld als een subjectieve en zintuiglijke ontmoeting met de identiteiten, herinneringen en talen van de verschillende Guyana’s.
De tekst The Music of Living Landscapes [De muziek van levende landschappen] van Wilson Harris ligt aan de basis van de nieuwe geluidsinstallatie die in de tempel wordt voorgesteld. In de geest van het magisch realisme van de auteur genereren de klanken en beelden die gemaakt zijn in samenwerking met Thomas Tilly het gehallucineerde visioen van een omgeving in volle metamorfose. De radio-opname van The Music of Living Landscapes werd in 1996 door BBC Radio 4 uitgezonden en vertaalt de ervaring van Harris met het landschap toen hij als hydrograaf metingen deed in Guyana. De tekst van de auteur vervlecht creatieve, intieme en filosofische reflecties.
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Centre d'Art Contemporain d'Ivry, Le Crédac (FR), waar zij volgend jaar heen zal reizen.
Biografie
Mathieu Kleyebe Abonnenc woont en werkt in Sète (FR). Via een veelzijdige aanpak waarin hij actief is als kunstenaar, onderzoeker, curator en filmprogrammeur onderzoekt Mathieu Kleyebe Abonnenc domeinen die worden veronachtzaamd door de koloniale en postkoloniale geschiedenis. Afwezigheid, rondwaring en de representatie van geweld zijn stuk voor stuk thema’s die de kunstenaar in zijn kunstpraktijk behandelt, waarbij hij werkt via extractie en opgraving en probeert om de persoonlijkheden en culturele materialen die het zwijgen zijn opgelegd opnieuw in de collectieve geschiedenis op te nemen. De kunstbeoefening van Mathieu Kleyebe Abonnenc, waarin hij vaak actoren uit verschillende disciplines betrekt, omvat de productie van tekeningen, slide shows, films en discursieve middelen en wordt meer specifiek gedefinieerd in termen van een ondervraging, een weven van verbanden en een reflectie over de rol van beelden in de identiteitsvorming.
Enkele recente solotentoonstellingen: Gods Moving in Places.The Day Reader, IFA (Berlijn, 2022), The Music of Living Landscapes, Kestner Gesellschaft (Hannover, 2022), Le palais du Paon, Musée départemental d’art contemporain (Rochechouart, 2018), Concerning Solitude, Jumex Foundation (Mexico-stad, 2018), Maintaining the Distance, Guyane Art Factory (Cayenne, 2017), Mefloquine Dreams, MMK (Frankfurt, 2016), Songs For a Mad King, Kunsthalle (Bazel, 2013), Préface à des fusils pour Banta, Gasworks (London, 2011). Enkele recente groepstentoonstellingen: Le déracinement - On Diasporic Imaginations, Z33 (Hasselt, 2021), Rencontres Photographiques de Guyane (St-Laurent du Maroni, 2019), Que fût 1848?, Frac Nord Pas-de-Calais (Duinkerke, 2018), Stories of Almost Everyone, Hammer Museum (Los Angeles, 2018), Jiwa, Biënnale van Jakarta (2017), Personne et les autres, Belgisch Paviljoen, 56ste Biënnale van Venetië - All the World’s Futures, (2015), Leiris&Co, Centre Pompidou-Metz, (2015), 8ste Biënnale van Berlijn (2014). Hij was resident bij de Franse Academie in Rome - Villa Medici in 2016-2017, en gastkunstenaar bij DAAD, Berlijn, in 2019. Hij is nu doctoraatsstudent aan EDESTA- Paris 8. Hij schrijft en is co-editor van boeken bij uitgeverij B42.
Images: Wacapou, le cimetière, 2017 Lambda print, 180x120cm ; Theoria Musicae, 1492, Franchino Gaffurio. Courtesy of the artist