arrow_downward
arrow_upward

Elsa Brès

camera_alt 07.09-03.12.23

Over Connivéncia

attach_file 07.09-03.12.23

Connivéncia door Elsa Brès

camera_alt 07.09-03.12.23

Finissage with Liew Niyomkarn

notifications 01.12, 20:00

Sabir & Les Sanglières

notifications 10.11, 20:00

Through the eyes of Sofia Dati

notifications 16.11.23, 18:30

aparté by ugne&maria

notifications 21.10.23, 20:00-00:00

Love Canal (2017) van Elsa Brès

slideshow 25.09-01.10.23

Sweat (2020) van Elsa Brès

slideshow 25.09-01.10.23

Dagen van de architectuur: Heritage Days

notifications 16-17.09.23, 10:00-13:00

La Loge History

attach_file 1934-...

The Collection

camera_alt 10 Years Benefit Party

More than meets the human eye door Kyveli Mavrokordoplou

Lezing

25.10.23, 18:30

In 1911 stelde Franz Marc de gedurfde vraag: hoe ziet een paard de wereld? Meer dan een eeuw later weerklinkt zijn vraag ver voorbij de archiefstukken van het modernisme. Sinds kort worden paarden, everzwijnen, vossen en andere wezens in de media en kunst afgeschilderd als ongewenste zwerfdieren: ze gluren in vuilnisbakken, plunderen verlaten huizen, dwalen rond in verboden zones. Waar liggen de grenzen van dergelijke zoektochten?Waar is de blik van het dier in die beelden, als hij al aanwezig is? En is het zelfs mogelijk om hen te bevatten zonder hen te objectiveren of vermenselijken? De ‘sanglières’ van Elsa Brès geven voldoende ruimte om die actuele vragen in kaart te brengen.

In deze lezing bouwt Kyveli Mavrokordopoulou voort op een binnenkort te verschijnen essay over les ‘sanglières,’ toxische gebieden, illusies van zuiverheid en manieren om de menselijke blik te verstoren.

Biografie

Kyveli Mavrokordopoulou is kunsthistorica in moderne en hedendaagse kunst, gespecialiseerd in de relaties tussen kunst en wetenschap, vooral in de context van kernenergie. Ze behaalde een proefschrift aan de École des Hautes Études en Sciences Sociales, Parijs, (2021) als beursstudente van de Fondation Onassis. Haar huidige onderzoek gaat over de visuele cultuur van de mijnontginning, vooral over het winnen van uranium. In 2022 ontwierp ze de projectie-tentoonstelling Notes pour Les Sanglières van Elsa Brès voor State of Concept, Athene. Vandaag werkt ze rond ...that creeps from the earth, een groepstentoonstelling bij TAVROS, Athene (januari 2024) en is ze wetenschappelijk raadgeefster voor een tentoonstelling over het atoomtijdperk in het Musée d’Art Moderne in Parijs (herfst 2024). Ze is postdoctoraal onderzoekster, gefinancierd door de Nationale Onderzoeksraad aan de Vrije Universiteit Amsterdam, waar ze lesgeeft.

Praktische informatie

Taal: Engels
Gratis toegang, na reservatie
www.la-loge.be