arrow_back

Over Infinite Play door Marina Pinsky

attach_file 20.04-02.07.23

Infinite Play door Marina Pinsky

camera_alt 20.04-02.07.23

Marina Pinsky

camera_alt 20.04-02.07.23

Through the eyes of Marina Pinsky

slideshow 20.04-02.07.23

Klara Pompidou x Infinite Play

volume_up 05.06.23, 17:00

Gesprek met Zoë Gray

text_fields 24.05.23, 19:00

Masonic Modernism door Mostafa Heddaya

text_fields 10.06.23, 17:00

Mixed feelings door Charlie Usher

camera_alt 16.06.23, 20:00

Fishbowl

text_fields 05.05, 18:00

Lawrence, Perpendicular Music

camera_alt 30.06.23, 20:00

Marina Pinsky

Infinite Play door Marina Pinsky wil de sociale hiërarchieën afvlakken die ingesloten zijn in de historische architectuur van de tentoonstellingsplek als vrijmetselaarstempel. Pinsky negeert de symbolische taal die gepaard gaat met de voormaligefunctie van het gebouw en stelt hier een volledige nieuwe set van symbolen, rituelen en spelen tegenover. De centrale tentoonstellingszaal wordt omgebouwd tot ruimte voor open gesprekken. De opstelling in deze ruimte is gecentreerd rond een groep digitale borduurwerken die is gebaseerd op het voorstel van enkele Amerikaanse industriëlen uit het begin van de twintigste eeuw voor een kalender van dertien maanden. Vandaag vormen het arbitrair karakter van deze tussenkomsten over tijdsindeling de basis voor luchtige verbeeldingen van nieuwe sociale dynamieken.

Biografie

Marina Pinsky onderzoekt de manier waarop we beelden kunnen lezen als materiële, ruimtelijke en ideologische modellen van de wereld. Met de fotografie als basis creëert ze kunstwerken in een reeks van media die een op de lens gebaseerde manier van kijken uitbreiden tot drie dimensies, vaak met sculpturale middelen. Onlangs maakte ze 1000, een grote publieke opdracht voor het stadhuis van Brussel. Het werk bestaat uit twintig bronzen schaalmodellen die op sokkels van Belgische hardsteen en gepoederlakt staal zijn geplaatst en verschillende Brusselse wijken weergeven. Nog een belangrijk werk van haar in Brussel was Circuit, dat ze voorstelde voor Europalia 2021, op een tentoonstelling in het oude treinmuseum in het Brusselse Noordstation. Haar werk was te zien op plaatsen zoals het Museum of Modern Art, New York; Hammer Museum, Los Angeles; WIELS, Brussel, België; Vleeshal, Middelburg, Nederland; SMAK, Gent, België; en Kunstverein Düsseldorf, Duitsland. In 2021 presenteerde ze een solotentoonstelling, Undertow, bij Simian in Kopenhagen. Haar werk was aanwezig op de 13de Biënnale van Lyon in 2015, de 1ste editie van de Biënnale van Riga in 2018, en de 2de editie van de tweejaarlijkse tentoonstelling van het Hammer Museum, Made in LA, in 2014. Dyed Channel, een solopresentatie, opende in de Kunsthalle Basel in 2016. In 2018 maakte ze ook deel uit van het residentiële programma bij GLUCK 50 in Milaan. Pinsky werd geboren in Moskou en groeide op in de Verenigde Staten. Vandaag woont ze in Berlijn en werkt ze in Brussel.
Fotos : Marina Pinsky, Layout for Shadow Pyramid Calendar, 2023, courtesy of the artist