Listening Other·Wise Programma
20:00 · Deuren open
•
20:30 · Inleiding door Nele Möller
Nele Möller is een kunstenares uit Brussel die voornamelijk werkt met geluid, performance en schrijven. Haar op onderzoek gebaseerde praktijk richt zich op akoestische ecologie, milieugeschiedenis en intersubjectieve relaties met zowel mensen als meer-dan-mensen. Voor Listening Other·Wise ontwikkelt Möller het concept van collectief, langzaam en langdurig luisteren en breidt ze dit verder uit om vragen over gelijktijdigheden en verwevenheden van verschillende plaatsen te onderzoeken. Centraal in het concept staat de relatie tussen verschillende stadia van bewustzijn en hoe deze ons ons luister- en reactievermogen beïnvloeden. Samen met haar krijgen we een inzichtrijke ervaring op het vlak van plaatsgebonden teksten, contexten en verhalen, begeleid door een livestream vanuit het Thüringerwoud.
Nele Möllerwerkt momenteel ze aan een doctoraat in de kunsten aan de KU Leuven en LUCA Brussel. Haar onderzoeksproject , The Forest Echoes Back, richt zich op het Thüringerwoud in Duitsland, dat ernstig wordt aangetast door monocultuurbeplantingen, klimaatverandering en uitbraken van schorskevers. Het project onderzoekt hoe deze voortdurende veranderingen kunnen worden waargenomen en beatnwoord door middel van veldopnames, live-audio-streaming, luisteren en nabootsing als centrale methodologieën.
•
21:00-22:00 · Geluid- en stemperformance door Loré Lixenberg
Loré Lixenberg is een vocaliste en geluidskunstenares die de stem gebruikt als materiaal, als artistiek medium, en in humor en politiek. Ze genoot een klassieke muziekopleiding, keerde de discipline binnenstebuiten en creëerde werken als SINGLR, VOXXCOIN en BIRD die opera, noise, sociaal experiment en nieuwe technologie met elkaar verbinden. Haar voorstellingen bewegen zich tussen compositie en stemtheater, waarbij ademhaling een choreografie wordt en geluid een argument. Als luisterecoloog houdt Lixenberg zich bezig met de sociale, ecologische en digitale resonantie van geluid. In het kader van Listening Other·Wise brengt ze een vocale performance.
Loré Lixenberg woont en werkt in Londen en Wenen. Haar performatieve projecten verkennen het snijvlak van stem, politiek, economie en technologie. Voorbeelden zijn PRET A CHANTER (een live mode-opera), THE SINGTERVIEWS (een reeks gezongen interviews), SINGLR (een realtime opera-datingapp), VOXXCOIN (een op blockchain gebaseerde opera waarin fiscale uitwisseling wordt onderzocht) en LETHE (een filmopera over doodsrituelen). Haar stuk theVoicePartyOperaBotFarm[myMuseIsMyFury] won de internationale prijs voor geluidskunst Phonurgia Nova in 2021. In 2017 richtte ze THE VOICE PARTY op, een hybride kunstwerk dat zowel als politieke partij als opera functioneert. Ze stelde zich kandidaat voor de parlementsverkiezingen van 2019 en 2024 in het Verenigd Koninkrijk en maakte van haar verkiezingsdeelname een durational performance. Ze was samen met Frédéric Acquaviva directeur van de in Berlijn gevestigde galerie La Plaque Tournante — een centrum voor historisch en hedendaags avant-gardistisch geluid, tekst en performance — die in 2017 werd bekroond met de Berlijnse Senaatsprijs voor beste projectruimte.
•
22:00-23:00 · Geluidsmix en lezing door Nele Möller
•
23:00-00:00 · Elektronische muziekperformance door Mort Drew
Mort Drew is een geluidskunstenaar die werkt aan flat listening en collectieve uitzendingen door middel van experimentele ecologische radiotechnieken. Voor Listening Other·Wise zal de performance worden gecombineerd met live audiofeeds en zullen originele composities van samples van eerdere live uitzendingen worden gemixt met de geluiden van de veldzenders. Drew is geïnteresseerd in luisterpraktijken in relatie tot empathie, waarbij verbindingen worden gelegd met locaties en omgevingen waar we misschien niet speciaal aandacht aan besteden. Hun luisterpraktijk ontwikkelt zich naast hun werk bij de kunstenaarscoöperatie Soundcamp, waar ze streamboxes maken en gebruiken voor het live uitzenden van omgevingsgeluid. Binnen deze samenwerking gebruiken ze de term ‘flat listening’ om een weloverwogen anti-hiërarchische benadering van luisteren te beschrijven. Door gebruik te maken van een omnidirectionele stereo-installatie om live audio uit te zenden -zoals bij de stream van het Thüringerwoud- kunnen we gelijktijdig luisteren naar situaties en geluiden die ver van ons zijn verwijderd.
Mort Drew is een geluidskunstenaar uit Zuid-Londen. Door middel van residenties, tentoonstellingen en workshops creëert die netwerken voor sonische uitwisselingen die de traditionele omroephiërarchieën tarten, door de live radioruimte te gebruiken als kanaal voor antikoloniale en antikapitalistische solidariteit en strategieën. Drew is de oprichter van Trans Activist Radio Group en medeoprichter van Associació So, een nieuw geluidskunstcollectief gevestigd in Catalonië. Drew heeft werken ontwikkeld voor Sonic Acts (NL), Radio alHara (PL), S AM Swiss Architecture Museum (CH), Southbank Centre (UK), Amgueddfa Cymru (UK), FLUCC (AT), Cafe OTO (UK), CLB Berlin (DE). Drew is momenteel mededirecteur van de kunstenaarscoöperatie Soundcamp.
•
00:00 · Deep-listening oefening door Sharon Stewart
Het werk van Sharon Stewart behandelt creatieve luisterpraktijken die non-verbale verbinding, wederzijds vertrouwen en openheid voor dialoog bevorderen. In haar bijdrage aan Listening Other·Wise verwijst ze naar het essay Quantum Listening van Pauline Oliveros, die schrijft dat ‘Quantum Listening’ luisteren is op zoveel mogelijk manieren tegelijk – veranderen en veranderd worden door het luisteren. In haar sessie over diepgaand luisteren begeleidt Stewart de deelnemers zachtjes om met het hele lichaam te luisteren, waarbij ze zich afstemmen op en gezamenlijk reageren op de gelaagde tijden en realiteiten die in de ruimte ontstaan, om zo samen de uitdijende tijdruimte van het droomrijk binnen te treden.
Sharon Stewart woont in Arnhem en is een kunstenares en onderzoekster die in haar werk veldopnames integreert in geluidsontwerp voor dans, theater en haar eigen artistieke projecten. Ze begeleidt workshops die deelnemers ondersteunen in het cultiveren van hechtere, wederkerige relaties met hun omgeving en binnen hun gemeenschap. Als senior Deep Listening® facilitator voor het Center for Deep Listening at Rensselaer zet Sharon de erfenis voort van Pauline Oliveros, IONE en Heloise Gold. Daarbij baseert ze zich op aandachtig luisteren met het hele lichaam, waaronder meditatie,
•
01:00-07:00 · Nachtrust
•
07:30-09:30 · Ontwakingsmix, door Roberta Miss
Als onderdeel van Listening Other·Wise brengt Miss een audio-essay dj-set met interviews en teksten van Maren Morgan en Jake Marquez, die in hun multimediawerk Death in the Garden de rol van de mens en de gevolgen van het kapitalisme voor de aarde in vraag stellen. Tijdens haar set zal Miss deze vraag stellen: "Welke modi kunnen we ontwikkelen in tijden van klimaatcrisis om weer naar de aarde te kunnen luisteren?"
Roberta Miss, alias Nur/Se, is een beeldend kunstenaar en dj uit Brussel. In haar werk combineert ze textiel, geprinte beelden en geluid. Door middel van montage, sampling en narratieve gelaagdheid gebruikt ze geluid als medium om politieke ideeën over te brengen en hedendaagse strijdpunten te verkennen. Haar mixen verweven techno, spoken word en veldopnames tot veranderende luisterlandschappen. Ze heeft opgetreden in clubs, culturele ruimtes, op festivals, in kraakpanden en op de radio. Recente projecten zijn onder meer QO2's Oscillation Festival (2023), Club Antena in M HKA (2023) en een mix voor L'Internationale Online (2025). Ze is medeoprichtster van het feministische collectief Poxcat en geeft les aan ESA Le 75.
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
•
09:30-10:30 · Performance door Karen Willems
Karen Willems is een kunstenares en muzikante die zich inzet om diepere verbinding en intimiteit te creëren via muziek. In het kader van Listening Other·Wise legt ze de focus op de natuur als grootste inspiratiebron in haar werk. Samen met Willems ervaren we luisteren als een improvisatie, waarbij we in gesprek gaan met het geluid van een gletsjer. Zo wordt muziek ervaren als een communicatieve vorm, waarbij een dialoog en debat worden gevoerd om verschillende perspectieven op luistervormen te ontdekken.
Karen Willems is een Belgische jazzmuzikante die op verschillende gebieden actief is. Haar expressieve, fysieke drum- en percussietechniek bracht haar onder andere bij Yuko, Zita Swoon Group, Mauro en Zwerm. Met haar project Inwolves zette ze de eerste stappen om de essentie van haar eigen muziek te ontdekken. Haar soloproject Terre Sol bouwt daarop voort. Willems is ook actief in theater, dans en hedendaagse muziekproducties, en ze werkte samen met Ultima Vez (Invited), ChampdAction (Hold Your Horses, Vokal
Trakt), Platform K (Sculpture), Bl!ndman [drums] (Herman Kolgen – Train
Fragments), Kopergietery (Buzz) en Antigone (Gemislukt).
•
10:30-11:00 · Feedback en discussie
•
11:00-14:00 · Doorlopendopende livestreams
(geen specifieke optredens in deze periode)
•
14:30 · Lezing-performance door Nina Emge
Nina Emge is een in Zürich gevestigde kunstenares die reflecteert op de sociale dimensies van geluid, stem, stilte en luisterpraktijken. Emges werk richt zich op kwesties als decentralisatie, gedeelde werkwijzen en herverdeling. Dat blijkt zowel uit haar installaties en tekeningen, die haar onderzoek en archiefwerk weerspiegelen, als uit haar productieproces. Voor Listening Other·Wise verweeft ze gemengde geluiden, teksten en korte interviews om te onderzoeken hoe luisterpraktijken kunnen bijdragen aan het denken over sociopolitieke relaties, gemeenschappelijke ruimtes en democratisch samenleven.
Emge is een actief lid van het Transnational Sound Initiative. Haar werk werd tentoongesteld in de Halle für Kunst in Lüneburg, de Lagos Biennale, Biennale Son, WAF Vienna, Kunsthalle Zürich, Kunsthalle Bern, Istituto Svizzero Rom, Istituto Svizzero Palermo, Frac Bretagne en het Centre culturel suisse de Paris, Uferhalle Berlin, Kunstverein Braunschweig, Helmhaus Zürich en andere nationale en internationale instellingen. Emge maakt deel uit van de leerstoel Art in Space and Time aan de ETH Zürich.
•
15:30 · Lezing door Leah Bassel
Leah Bassel onderzoekt luisteren als een sociale en politieke praktijk, in tegenstelling tot de meer gebruikelijke focus op stem en spreken. Haar boek The Politics of Listening: Possibilities and Challenges for Democratic Life is gebaseerd op casussen uit Canada, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en behandelt onderwerpen zoals: vrouwen uit minderheidsgroepen en debatten over cultuur en religie; rellen en jonge mannen in Frankrijk en Engeland; burgerjournalistiek en het creatieve gebruik van verschillende media; en solidariteit tussen activisten voor migrantenrechten en inheemse activisten. Ze analyseert diverse omgevingen, en onderzoekt daarbij of en hoe een politiek van luisteren - waarbij de rollen van sprekers en luisteraars moeten veranderen - kan worden toegepast in conflictueuze en gespannen politieke situaties. Bassel stelt dat een dergelijke aanpak het potentieel heeft om nieuwe manieren van samenzijn en gezamelijk handelen te creëren, als politieke gelijken die op hun eigen manier worden gehoord.
Leah Bassel is hoogleraar politiek en internationale studies aan de Universiteit van Coventry, Verenigd Koninkrijk. Haar onderzoeksinteresses omvatten de politieke sociologie van migratie, intersectionaliteit en burgerschap. Bassel schreef onder meer de boeken The Politics of Listening: Possibilities and Challenges for Democratic Life (Palgrave, 2017) en Minority Women and Austerity: Survival and Resistance in France and Britain, samen geschreven met Akwugo Emejulu (Policy Press 2017). Voordat ze een academische carrière begon, werkte Bassel als hulpverlener in Parijs, waar ze humanitaire hulp bood aan asielzoekers en een circuskampproject opzette voor vluchtelingenjongeren.
•