arrow_back

Over het programma

attach_file 25.11.20-09.12.20

Deel 1: My Beloved Bucharest

videocam 25.11.20, 19:00

Deel 1: My Beloved Bucharest

In Between Utopia and Failure gaat van start met My Beloved Bucharest, een evenement gewijd aan de aspecten ruïne en moderniteit in het werk van Mona Vǎtǎmanu & Florin Tudor. Filmvertoning wordt gevolgd door een videoconferentie met Mona Vǎtǎmanu & Florin Tudor en Ovidiu Ţichindeleanu, gemodereerd door Vlad Ionescu.

Vertoning van Gagarin’s Tree, een film van Mona Vǎtǎmanu & Florin Tudor, 2016, 22min50
Dit interview met filosoof Ovidiu Ţichindeleanu behandelt onderwerpen als de verkenning van de ruimte, verbeelding en propaganda in de socialistische utopie, de postcommunistische situatie als liberale kolonisatie, door Ţichindeleanu gekoppeld aan andere domeinen van dekolonisering door middel van een nieuw historisch besef.

Biografieën

Vlad Ionescu (1978) is hoofddocent kunst- en architectuurtheorie aan de faculteit Architectuur en Kunst (UHasselt) / PXL-MAD School of Arts. Momenteel voert hij onderzoek over de relatie tussen kunst en architectuur, meer bepaald over de geschiedenis van kunstenaars die rond architectuur werken en architecten die experimenteren met beeldende kunst. Hij studeerde kunstfilosofie aan de KU Leuven, waar hij promoveerde op historiografie van de moderne kunst. Hij onderzoekt de effecten van het hedendaagse landschap op moderne kunst. Hij publiceerde over Gilles Deleuze en werkte mee aan de vertaling en redactie van teksten van Lyotard in een reeks gepubliceerd door Leuven University Press (2009–13). Zijn teksten zijn gepubliceerd in Journal of Art Historiography, ARS, Art History Supplement, Deleuze Studies, Architectural Histories, A+ en Cultural Politics.

Ovidiu Ţichindeleanu
(1976) is filosoof en cultuurtheoreticus en woont in Chişinău en Cluj. Hij schrijft over kritische sociale theorie, het dekoloniale denken, alternatieve epistemologie en de culturele geschiedenis van het postcommunisme. Ţichindeleanu studeerde filosofie in Cluj-Napoca (Universitatea Babeș-Bolyai), Straatsburg (Université Marc Bloch) en Binghamton (State University of New York), waar hij promoveerde in de filosofie met het proefschrift The Graphic Sound: An Archeology of Sound, Technology and Knowledge at 1900 (2009). Hij is medeoprichter van het onafhankelijke tijdschrift Philosophy & Stuff (1997–2001), het Roemeense platform Indymedia (2004), de Roemeense linkse website CriticAtac (2010) en het Oost-Europese linkse politieke platform LeftEast (2013). Ţichindeleanu is een van de drijvende krachten achter de uitgeverij IDEA in Cluj-Napoca en hij werkt voor het Center for the Study of Modernity and the Rural World in Telciu. Hij is mederedacteur van The Anticommunist Illusion (Cartier, 2008), Romanian Revolution Televised: Contributions to the Cultural History of Media (met Konrad Petrovszky, IDEA, 2009– 11) en hij is de auteur van Contracultură: rudimente de filosofie crită [Tegencultuur: de beginselen van geschreven filosofie] (IDEA, 2016). Hij vertaalde boeken van Silvia Federici, Sylvia Marcos, Walter Mignolo, Arturo Escobar, Lewis Gordon, Immanuel Wallerstein, Ivan Illich, Gilles Deleuze en Peter Sloterdijk naar het Roemeens. Hij was lid van de raad van bestuur van de ngo El Taller International. Hij nam deel aan de 51e Biënnale van Venetië (2005), Documenta 12 (2007) en U-Turn (Kopenhagen, 2008).

Mona Vǎtǎmanu (1968) en Florin Tudor (1974) werken sinds 2001 samen en produceren mixed-media-installaties, acties en video’s waarin ze de traumatische erfenis van het communisme in hun geboorteland Roemenië en in Oost-Europa behandelen en de voortdurende uitdaging aangaan om de geschiedenis te verbeelden. Terwijl het socialistische verleden de focus is van de meeste van hun suggestieve installaties en sfeervolle films, leggen Vǎtǎmanu en Tudor ook verbanden tussen de geschiedenis die ze kennen en ontwikkelingen wereldwijd. Ze hadden individuele tentoonstellingen en filmvoorstellingen in onder meer Metalurgica (samenwerking met Martin Zet); Magma (2019); Profile, 64th International Short Film Festival Oberhausen (2018); stones, too, feel, Neue Galerie, Innsbruck (2017); What seems to be still alive is the power of that dream to bring people together and to create another history, Future Museum / Czech Center, Boekarest (2016); I do not know the real story which happens there, Argos Centre for Arts and Media, Brussel (2014); I dreamt the work of another artist, Kunsthalle Lissabon, Lissabon (2013); Surplus Value, BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht (2009).